Så rätt men så fel
Läser en artikel på DN.se om att musikbolagen (eller i alla fall Universal) nu ska lansera... wait for it... Musik På USB-Minne!!!
Ta-taaaaaa.......
Jag förstår ju hur de tänker.
CD-singelns försäljning har, typ, dött ut helt och hållet.
Lite trist eftersom jag ändå någonstans alltid gillat grejen med singlar.
Och trist för skivbolagen då det var något som de antagligen tjänade rätt skapliga pengar på.
Plus att de promotar albumen som de tjänade ännu större pengar på.
Så det klart att de vill hålla kvar vid sin affärsplan.
Men som alltid måste man fråga sig: är det här verkligen det som konsumenterna vill ha?
Vill man köpa ett USB-minne med musik och lite bilder och lite video (wow, så... multimedialt!) för nästan dubbelt så mycket pengar?
Men, menar då skivbolagen, vi ger ju konsumenterna mervärde. Allså är det ok att ta mer betalt. Väl?
Frågan jag ställer mig då är, är det verkligen det vi konsumenter vill ha? Ett färgglatt USB-minne, fyllt av de senaste radiohitsen, lite pressbilder & en musikvideo eller två?
Idag, när du får tag i precis allt när som helst och var som helst över internet på din Bredbandsbolagsuppkoppling.
För det är ju lite så jag tror att det är.
Vi behöver inte fler sätt att leverera produkten "musik".
Vad vi behöver är någon eller några som gallrar i informationsstormen, som sorterar, organiserar och gör det tillgängligt.
DET är vad jag kallar mervärde.
DET är något jag skulle vara villig att betala för.
Inte något färgglatt jävla USB-minne.
Tanken de har är ändå ganska bra, men i slutändan är inte säkert att det kommer att bli så lyckat. Men jag förstår varför de gör det. Läs mer på http://jeffersonsally.blogsome.com/2007/10/23/cdn-ar-snart-dod-eller/ för mer vad jag tycker.
SvaraRaderaDu har fel, skivindustrin har aldrig tjänat några pengar på själva singlarna. Det är albumen som genererar inkomster.
SvaraRaderaMjo men singlarna säljer ju albumen, så den funktionen är väl det som bolagen är ute efter?..
SvaraRaderaMen det är som jag skriver, att de tänker rätt med att erbjuda ett mervärde, problemet är bara att jag är övertygad om att det är rätt ointressant för de allra flesta. Besides vem vill ha en massa USB-minnen som ligger och skräpar?..
Jag tror du har rätt! Vi behöver sannerligen inte ännu ett format att ta ställning till. Samhällsutvecklingen är på väg från fysiska ting mot tjänster. En tjänst som sorterar i mediebruset känns i sammanhanget därför helt rätt. I framtiden kommer nämligen människorna antagligen att tvingas köpa sig lugn och ro.
SvaraRadera